T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / KAĞITHANE - Profilo Barış İmam Hatip Ortaokulu

GELİŞİM

NORMAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ

 

1-2 YAŞ

 

  • Çevreyi keşfeder, dolapları açar kapar, eşyaları taşır. Manipüle edildiği herşeyle ilgilenir.
  • Günde 1 kez uzun bir öğlen uykusuna dalar.
  • Kısa bir süre oyuncaklarıyla bırakılırsa kendi kendine oynar.
  • Tüm bedenini keşfetmeye çalışır.

 

2- 3 YAŞ

 

  • Koşar, tırmanır, iter, çeker, zıplar çok aktiftir.
  • Bacakları çarpık görünür.
  • Elleriyle ve kaşıkla yiyebilir, bardaktan içebilir.
  • Cinsel organlarını keşfeder.
  • Daha az uyur, daha kolay uyanır.
  • Tekrarlanan günlük etkinliklere uyum sağlar ve bundan hoşlanır.
  • Herşeyi kendi kendine yapmak ister.
  • İnatçı ve kararsızdır. Sık sık fikir değiştirir.
  • Ani duygu değişimleri ve öfke nöbetleri gösterir.
  • Yetişkinleri taklit eder.
  • Yaşıtlarıyla birlikte oynayamaz.
  • Paylaşmayı, beklemeyi, vazgeçmeyi kolay beceremez.
  • Suyla oynamayı sever.
  • Tek sözcükler ve kısa cümleler kullanır.
  • Devamlı hayır der. Olumsuzdur.
  • Konuşabildiğinden daha fazlasını anlar.

 

3-4 YAŞ

 

  • Koşar, zıplar, tırmanır.
  • Kendi kendine yemek yiyebilir, fincandan içebilir.
  • Bazı şeyleri dökmeden taşıyabilir.
  • Kendinin soyunup giydirilmesine yardımcı oabilir.
  • Öğlen uykusuna yatmayabilir fakat sessizce oynar.
  • Yetişkinlere cevap verebilir, onaylarını ister.
  • Onay görmediğini belirten ifadelere duyarlıdır.
  • İşbirliğine girer, basit işler için bir yere gönderildiğinde koşarak gider.
  • Her şeyin içinde yer almak ister.
  • Her şeyi merak eder.
  • Hayal gücü kuvvetlidir. Karanlıktan ve hayvanlardan korkabiklir.
  • Hayali arkadaşları olabilkir.
  • Konuşkandır. Genellikle kısa cümleler kurabilir.
  • Bekleyebiklir ama sabrı azdır.
  • Oyuncaları sepete toplama gibi küçük sorumluluklar alabilir.
  • Kendi kendine gayet iyi oynar fakat grup oyunlarında problemlerle karşılaşır.
  • Kıskaçtır. Özellikle yeni bir bebeğe tahammül edemez.
  • Suçluluk duyabilir.
  • Sürekli sızlanarak, ağlayarak ve sevgiyi garanti etmeye çalışarak duygusal açıdan güvensiz olduğunu gösterebilir.
  • Parmak emerek, tırnak yiyerek vb. davranışlarla gerginliğini azaltmaya çalışabilir.
  • Kendini ifade etmeye çok açıktır.

 

4-5 YAŞ

  • Kilo almaya ve boyu uzamaya devam eder.
  • Hareketlerindeki koordinasyon artar.
  • Yeme, uyuma ve dışkılama alışkanlıkları düzenlidir.
  • Çok hareketlidir.
  • Bir şeylere başlar ama her zaman başladığını bitirmez.
  • Patron gibi davranır.
  • Diğer çocuklarla oynar fakat sürekli kendini savunur ve korur.
  • Kavgaları kısa sürer.

 

6-11 YAŞ

  • Büyük ve küçük kasları kullanmayı öğrenme
  • Çeşitli oyunlarda beceri kazanma
  • Kurumsal kurallara uyarak yaşamayı öğrenme
  • Yaşıtlar dünyasında oynama ve yaşamaya alışma
  • Ev dışında başka yetişkinlerle ilişki kurabilme
  • Bedeninin kendine özgü niteliklerini tanıma ve kabul etme
  • Kendi cinsine uygun rolleri benimseme
  • Kendi davranışlarının sorumluluğunu yüklenebilme
  • Bedenine bakma ve temizlik alışkanlıkları kazanma
  • Okuma, yazma, konuşma ve hesaplama gibi temel okuıl becerilerini kazanma; okul öncesi çocuğuna göre daha üst düzeyde kavrama, yeni kavramlar öğrenme, anlama ve düşünme
  • Zaman kavramlarını öğrenme
  • Somuttan soyuta doğru mantık yürütebilme
  • Kendine karşı olumlu bir tavır geliştirme

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 13.03.2013 - Güncelleme: 27.11.2021 11:21 - Görüntülenme: 789
  Beğen | 0  kişi beğendi